We are working on developing a substitute pool for secondary education in our region. We are doing this together and in line with the national working group on this topic. At the moment, we are in the exploratory phase, defining our choices and priorities. One of the most important points of attention is that the substitute pool should not be a leftover pool may become, so not a collection of only (!) temporary workers or people without qualifications. Instead, we want to purposefully build a quality pool of teachers for our region.
De focus ligt in eerste instantie op het opvangen van tekorten in de kernvakken. Daarnaast willen we actief stimuleren dat bekwame en ervaren docenten zich aansluiten bij de pool. We denken onder meer aan gepensioneerde docenten die hun vakkennis inzetten op scholen waar het structureel moeilijk is om bevoegde leraren te vinden. De invalpool wordt bovenbestuurlijk. Dat betekent dat alle scholen in onze regio een beroep op de pool kunnen doen.
Goed om te weten: omdat we opereren binnen een grote onderwijsregio, werken we toe naar een indeling in subregio’s. Dit maakt het mogelijk om lokaal maatwerk te bieden en tegelijk regionaal samen te werken aan een duurzame oplossing voor het lerarentekort.