Praktijkgericht innovatie & onderzoek
‘Anders organiseren, denken en doen.’
Binnen Onderwijsregio Hollands Noorden is praktijkgericht onderzoek een essentiële pijler om te komen tot duurzame oplossingen voor het tekort aan onderwijspersoneel. Het is onze ambitie om bestaande kennis te benutten, de onderlinge verbinding te versterken en met meer structuur en eigenaarschap te investeren in een regionale innovatie- en onderzoekscultuur.
Strategische personeelsplanning in de praktijk
Onze onderwijsregio ontwikkelde een Strategische Personeelsplanning (SPP) dat inzicht geeft in de personele ontwikkelingen binnen onze onderwijsregio. Het instrument biedt niet alleen waardevolle inzichten op regionaal niveau, maar kan ook worden ingezet als onderdeel van het strategisch HRM van individuele schoolbesturen
(foto: Daphne Vermeulen)
Proeftuinen
In Onderwijsregio Hollands Noorden werken scholen, besturen en partners samen aan vernieuwende oplossingen voor het lerarentekort. Denk aan regionale invalpools en hulp aan anderstalige bevoegde docenten. Elke proeftuin heeft een eigen focus, afgestemd op de behoeften in de regio. Onderwijsregio Hollands Noorden is hierbij een belangrijke schakel: we verbinden initiatieven, delen kennis en zorgen dat potentiële leraren de weg naar het onderwijs weten te vinden.
Veelgestelde vragen
Wat wordt bedoeld met praktijkgericht innoveren en onderzoeken?
Praktijkgericht betekent dat de vragen, ideeën en uitdagingen rechtstreeks vanuit de scholen komen – van docenten, teams of leidinggevenden. Innovatie gaat over het ontwikkelen of uitproberen van nieuwe werkwijzen, tools of organisatievormen. Onderzoek betekent dat we systematisch kijken wat werkt, waarom het werkt en hoe het beter kan. Door landelijke cijfers en eigen schooldata te combineren, krijgen scholen en besturen inzicht in waar tekorten ontstaan. Met die kennis kunnen ze gerichte, duurzame oplossingen ontwikkelen die aansluiten bij de veranderende werkelijkheid.
Hoe kunnen we omgaan met de schaarste aan onderwijspersoneel?
We versterken de energie en vindingrijkheid binnen scholen door ruimte te geven aan ideeën uit de praktijk en deze te koppelen aan onderzoek. Zo ontdekken we samen wat écht werkt en bouwen we stap voor stap aan oplossingen die niet alleen inspireren, maar ook breed toepasbaar zijn in de hele regio.
Welke rol heeft het SPP-model?
Door innovatie en onderzoek met het SPP-model van onze onderwijsregio te combineren, versterken we elkaar: innovaties bieden nieuwe perspectieven, onderzoek waarborgt de kwaliteit en het SPP-model geeft inzicht in (toekomstige) personele ontwikkelingen en de bijbehorende uitdagingen. Zo ontstaat een krachtig geheel dat scholen helpt bij het maken van duurzame keuzes.
Vacatures
Ons team
Michelle McDonnell
Programmaleider Innovatie & Onderzoek / Coördinerend schoolopleider Regius College / Algemeen lid Velon Bestuur
Paul Coenradie
Projectleider SPP / Directielid Bedrijfsvoering en Strategische Onderwijsontwikkeling RSG Enkhuizen
Ben Vriesema
Projectleider Innovatie & Onderzoek technologie / Docent geschiedenis Jac P. Thijsse
Hans van der Linden
Innovatie & Onderzoek Proeftuinen / Coördinator opleidingsbureau ROWF