Met meer dan 10.000 onderwijsprofessionals, verspreid over honderd scholen en twintig schoolbesturen, is de Onderwijsregio Hollands Noorden een unieke samenwerking in het Nederlandse onderwijslandschap. Binnen deze regio is Programmalijn 3 –Leven Lang Ontwikkelen– een
van de pijlers waarmee we samen bouwen aan toekomstbestendig onderwijs.
Programmaleider Claudia van de Peppel ziet hier niet alleen kansen, maar ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid: ‘De grootste uitdaging is om álle collega’s in de regio mee te nemen in het belang en de meerwaarde van duurzame professionalisering.’
Meer samenhang én meer schaal
In veel sectoren moet je blijven leren om jouw licentie of bevoegdheid te behouden. Een bevoegdheid in het
onderwijs blijft daarentegen onbeperkt geldig, ook als je je al jaren niet inhoudelijk hebt bijgeschoold. ‘Gelukkig
zijn veel onderwijsprofessionals ervan overtuigd dat het cruciaal is dat we ons blijven ontwikkelen, zowel op
didactisch, pedagogisch, administratief als persoonlijk vlak,’ benadrukt Claudia. ‘En dat doen we bij voorkeur niet incidenteel, maar structureel. Dan merken de leerlingen daar immers ook echt het effect van.’
Daarom koppelt Leven Lang Ontwikkelen de bestaande initiatieven op school- en bestuursniveau aan een extra,
regionaal niveau. Door professionaliseringsaanbod te bundelen en gezamenlijk af te stemmen, ontstaat er meer samenhang én meer schaal. Een cursus die binnen één bestuur niet doorgaat wegens te weinig
aanmeldingen, kan regionaal wél georganiseerd worden. Claudia: ‘Dat vraagt afstemming, maar levert aan de andere kant echt veel meer op. Het is dé manier waarop we kunnen toewerken naar een jaarlijkse, gezamenlijke professionaliseringsagenda voor de regio.
Twijfel serieus nemen, oplossingen bieden
Claudia begrijpt dat er in de praktijk ook aarzelingen zijn. ‘Er is een gezonde kritische houding. Vanwege lesuitval, reistijd en kosten. Ik snap deze eerste twijfel, daar doen we ook zeker wat mee. Zo gaan we bijeenkomsten tussen 15.00 en 18.00 uur organiseren en met incompany opleidingen werken, eventueel in een subregio van het omvangrijke werkgebied van Onderwijsregio Hollands Noorden. En we weten allemaal dat je door bundeling vanvraag kostenefficiënter kunt inkopen.’ Claudia ziet het als een morele opdracht om het beschikbare professionaliseringsbudget –dat vanaf dit schooljaar voor de helft op regionaal niveau beschikbaar is– maximaal ten goede te laten komen aan de scholen: ‘Dat een deel van het budget naar de regio gaat, voelt soms wat spannend. Daarom wil ik laten zien dat regionale samenwerking echt iets oplevert. Ik ga ervoor om van één plus één drie te maken.’
Gezamenlijke regie op de inhoud
‘Ons uitgangspunt is: wat hebben onderwijsprofessionals nú en in de toekomst nodig en hoe organiseren we dat duurzaam?’ Claudia stelt samen met vertegenwoordigers van de twintig schoolbesturen een werkgroep samen die hierin richting bepaalt. Thema’s als formatief handelen, AI in het onderwijs en kansengelijkheid worden daarbij regionaal opgepakt op initiatief van de scholen zelf. Ook besturen die niet direct deelnemen aan de werkgroep blijven aangehaakt. Via regelmatige updates worden alle contactpersonen vanuit de besturen betrokken en geïnformeerd.
LMS: één platform, eigen regie per school
Een belangrijke stap binnen Leven Lang Ontwikkelen is de introductie van een regionaal Learning Management Systeem (LMS). Dit digitale platform maakt het mogelijk om scholingsaanbod regionaal én lokaal te delen en in te richten. Via het platform ontstaat zo een zichtbare leeragenda die toegankelijk is voor iedereen in de regio. ‘Het LMS is een middel om Leven Lang Ontwikkelen zichtbaar en concreet te maken. Net als bij het kopen van een auto moet je nog leren rijden. Daarom is er een implementatietraject met ondersteuning en begeleiding. We stellen een regionale contentbeheerder aan die scholen en besturen helpt om het systeem goed te benutten.’
Op weg naar schooljaar 2025-2026
De komende maanden wordt toegewerkt naar een regionaal aanbod dat in schooljaar 2025-2026
beschikbaar is voor alle onderwijsprofessionals in de regio. Uiterlijk op 1 november 2025 gaat het LMS live. ‘Dat is ambitieus, maar haalbaar. Het begint met het delen van ideeën, het opbouwen van vertrouwen en het erkennen van de gezamenlijke meerwaarde. Wat mij betreft is het doel helder: LLO stevig op de kaart zetten, zodat we met 10.000 collega’s vanuit honderd scholen en onze twintig besturen echt werk maken van professionele groei.’