Tweede rondetafelgesprek Arbeidsmarkt en Onderwijs

Gerichte begeleiding, realistische verwachtingen en bovenregionale samenwerking.
Dit waren de speerpunten van het tweede rondetafelgesprek Arbeidsmarkt en Onderwijs.

Tijdens de tweede ronde van dit overleg sprak Jasper Kooper over de koers van Onderwijsregio Hollands Noorden. De regio richt zich de komende jaren op twee hoofddoelen: zorgen voor voldoende, goed opgeleid onderwijspersoneel binnen de regio en leren omgaan met de schaarste aan leraren.

Daarvoor lopen drie initiatieven: het Onderwijsloket, de Regionale Opleidingsschool en Leven Lang Ontwikkelen. Binnen het Onderwijsloket liggen de accenten op het vergroten van de instroom, het verbeteren van instroomprocessen, meer naamsbekendheid en structurele samenwerking met partners uit onderwijs en arbeidsmarkt.

De ambities voor 2029 zijn helder: het Onderwijsloket moet hét regionale aanspreekpunt zijn voor iedereen die in het onderwijs wil werken. Daarnaast wordt gewerkt aan afspraken over zij-instroom, betere samenwerking met partners en versterking van technisch onderwijs via regionale techniekteams.

In de discussie benadrukten de deelnemers het belang van persoonlijke begeleiding van zij-instromers, realistische verwachtingen en bovenregionale samenwerking. Ook werd gesproken over de noodzaak van duidelijke informatievoorziening, praktische tools (zoals QR-codes en flyers) en een gezamenlijke aanpak richting PO- en VO-regio’s.

Met dank aan
Sabine Weustink (UWV), Marijke Hogeveen (IJmond Werkt!), Seth Hielema (Realisatie-Eenheid), Lotte Diender (Werkcentrum Zuid-Kennemerland en IJmond), Jennifer Koning (Werkgeversdiensten Zaanstreek-Waterland), Femke Blokker (Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid).

Onderwijsregio Hollands Noorden: Jasper Kooper, Roswitha Fens, Marieke Pool