Living lab Students with appointments

Achtergrond
Door toenemende personeelstekorten worden reguliere studenten van lerarenopleidingen (voltijd en deeltijd) tijdens hun stage steeds vaker ingezet om openstaande lesuren op te vangen. Dit roept vragen op over de gevolgen voor zowel de studenten als de kwaliteit van het onderwijs.

Doelstelling
Het doel van deze proeftuin is om concrete inzichten te verkrijgen in de inzet van studenten met een betaalde aanstelling voor lesgevende taken. Het onderzoek richt zich op:

  • Het identificeren van mogelijke risico’s voor studenten en onderwijsproces
  • Het onderzoeken van de wenselijkheid van deze inzet
  • Het in kaart brengen van benodigde aanpassingen in begeleiding of opleiding van studenten
  • Het verkennen van mogelijke positieve effecten van deze praktijk

Onderzoeksmethodiek
Welke aanpassingen aan bestaande structuren zijn nodig?

Kwantitatief onderzoek
In kaart brengen van het aantal reguliere studenten dat betaalde lesuren vervult, inclusief gegevens over studiejaar, vakgebied, aantal lesuren en type school (VMBO, HAVO, VWO, MBO).

Kwalitatief onderzoek
Interviews met relevante belanghebbenden om te onderzoeken:

  • Welke belangen spelen een rol?
  • Welke risico’s doen zich voor en hoe zijn deze onderbouwd?
  • Welke kansen biedt deze situatie?