Research Teacher of the future

Besides short-term(er) solutions to the teacher shortage, we believe it is important to look ahead. One of the studies within Education Region Hollands Noorden therefore focuses on the question of which teachers we will need in five to 10 years' time.

Uitgangspunt is de huidige situatie in het onderwijs. Van daaruit onderzoeken we of we nu de juiste stappen zetten om in de toekomst te kunnen voldoen aan de vraag naar voldoende en goed opgeleide leraren, zowel in kwantiteit als in kwaliteit.

In dit onderzoek betrekken we verschillende perspectieven:

  • Welke kennis, vaardigheden en kwaliteiten verwachten scholen in onze regio van hun toekomstige collega’s?
  • Wetenschappelijke inzichten, zowel nationaal als internationaal, over de veranderende rol van de leraar.
  • Focus op de praktijk: hoe kunnen we toekomstige leraren niet alleen in de opleiding, maar ook in de dagelijkse schoolpraktijk zo goed mogelijk voorbereiden?

We bewandelen dit traject samen met de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en onderzoekers uit de regio en brengen in kaart welke verwachtingen scholen hebben en hoe professionalisering en begeleiding daarop afgestemd kunnen worden.

Het doel
Het doel is om een concreet beeld te krijgen van de leraar van de toekomst. Daarmee leggen we de basis voor een opleidings- en professionaliseringsaanpak die aansluit bij de praktijk en de uitdagingen van vernieuwend onderwijs.